Eveon ohjelman tuottajalle (Julkaistu 24.3.2025. Voimassa toistaiseksi. Päivitetty 15.5.2025)
Alla tiivistetysti millainen Eveo on kanavana, miten tuotanto pääsee kanavalle, miten se rahoitetaan ja miten kanavan ja tuottajan osuus myynnistä jakautuu.
1.Miten Eveo toimii ja ketkä sen takana vaikuttavat?
Eveo on täysin itsenäinen ja yksityisomisteinen kanava, joka toimii täysin mainosrahoitteisesti. Eveolla ei ole kytköksiä järjestöihin eikä yhteiskunnallisiin tai poliittisiin toimijoihin. Kanavan omistvat Tomi Hakola ja Jussi Juutinen. Molemmilla on useiden kymmenien vuosien tausta televisiossa ja mediassa.
2. Missä Eveo näkyy?
Eveo on valtakunnallinen ns. perinteinen tv-kanava. Näymme kaikkien kaapelioperaattorien verkoissa (kaapeli, applikaatiot, iptv) ja valokuituoperaattorien tv-tuotteissa.
Kanavan tekninen peitto: kanava näkyy 77% suomalaisissa kotitalouksissa
Kanavaa katsoo viikoittain yli 600 000 eri suomalaista ja kuukausittain yli 1 300 000 eri suomalaista (tilanne maaliskuu 2025)
3. Mikä on kanavan kohderyhmä?
Eveon pääkohderyhmänä on +40 -vuotiaat suomalaiset. Yli 50% Suomen väestöstä on tässä kohderyhmässä. Kanavalle tulevien tuotantojen tulee soveltua edellä mainittuun kohderyhmälle.
4. Ketkä Eveon ohjelmia tekevät?
Eveon missio on mahdollistaa pienten kotimaisten tuotantotahojen pääsy valtakunnalliselle televisiokanavalle. Eveolle ohjelmia tekee liki 30 pientä tuotantotahoa/yhtiötä. Nämä ovat yleensä yhden, kahden tai maksimissaan 5 hengen tuotantoyhtiöitä. Lisäksi Eveo tekee mahdollisuuksien mukaan itse omia tuotantoja.
5. Miten ohjelmat rahoitetaan ja miten tuottaja ansaitsee tuotannollaan?
Kaikki Eveon ohjelmat myydään ulkopuolisille kaupallisille kumppaneille (= mainostava yritys tai yritykset) joko tuottajan tai kanavan tai molempien yhdessä, toimesta seuraavan mallin mukaan:
Eveo mahdollistaa tuottajalle erittäin kustannustehokkaan valtakunnallisen jakelualustan, jolla Eveo esittää ko. ohjelmaa karttasuunnittelun valituissa ajankohdissa.
Eveo ei maksa ohjelman tuottajalle tuotannosta eikä sen esittämisestä kanavalla. Eveo ei ole ohjelmanhankintabudjettia.
Tuottaja vastaa täysin itse ohjelmansa rahoituksesta.
Hän voi myydä sisältöyhteistyötä oman ohjelmansa sisälle -> product placement, palvelu-/tuote-esittely, kumppanille räätälöidyt insertit ym.
Tuottajalle tuloutuu 100% kaikki tulot sisältöyhteistyökumppanuuksista. Tuottaja sitoutuu noudattamaan Traficomin, EU-direktiivien ja Suomen lakeja ja säätelemiä ohjeistusta sisällön esittämisestä ja merkitsemisestä kaupalliseksi.
Jos ohjelma sisältää tuotesijoittelua ohjelmaan on lain mukaan sijoitettava € -merkki ohjelmaan. Tämä erillisen ohjeistuksen mukaisesti.
Tuottaja vastaa itse täysin tuotannostaan, ohjelma myyntimateriaaleista ja ohjelman lähettämisestä kanavalle.
Ohjelmayhteistyökumppanuudet myy vain Kanavan mediamyynti (= ohjelmayhteistyötunnisteet /mainoselementit eli ns "Ohjelman tarjoaa"/ "Ohjelmassa mukana" tunnisteet).
Tuottaja ansaitsee kumppanuuden nettohinnasta 30% vain jos Kanava myy ohjelman pääyhteistyökumppanuuden,
Kaiken kanavan katkomainonnan myy kanavan mediamyynti. Mediamyynnin tuotot tuloutuvat Eveolle 100%.
Tuottajille toimitetaan Eveon päivitetyt kanavamateriaalit 2. kertaa vuodessa. Sisältöyhteistyöhön tarvittavat myyntimateriaalit tuottaja tekee itse. Tuottajille toimitetaan joka kuukauden 3. päivänä raportti edellisen kuukauden ohjelman katsojaluvuista.
6. Kanavan ja tuottajan väliset sopimukset
Jokaiselle Eveolle tulevalle tuottajalle tehdään Tuotantosopimus, jossa tämän kirjelmän sisällöstä, esitysoikeuksista yms määritetään pykäläkohtaisesti tarkemmin. Lisäksi tulevaa tuotantoaan Eveon nimissä myyvä tuottaja saa kanavalta halutessaan Aiesopimuksen, jossa kanava sitoutuu esittämään tuottajan tuotannon tämän täyttäessä määritetyt tekniset aineisto-ohjeet, kts www.eveo.fi/aineisto-ohjeet ja muun sovitun. Aiesopimusta saa käyttää myyntityössä ulkopuolisille kumppaneille todisteena aikomuksesta esittää ohjelma.
7. Maksaako Eveolle pääseminen tuottajalle?
a. Yhden tuotantokauden sarja jossa on 8 tai enemmän jaksoja:
60min ohjelmapaikka (ohjelman nettokesto minimi 48 min / maksimi 50 min): 150€ +alv per jakso
30 min ohjelmapaikka (ohjelman nettokesto minimi 24 min / maksimi 26 min): 150€ +alv per jakso
! Esimerkki: Käytännössä joko 3omin tai 60min ohjelmapaikka kymmenen (10) jakson sarjan hallinnointikulu on yhteensä kokonaisuudessaan 1 500€ + alv. Tämä sisältää 10x ensiesitystä + kaikki uusinnat, materiaalihallinnan, ja ohjelmamarkkinoinnin Eveolla.
b. Yhden tuotantokauden sarja jossa on 7 tai vähemmän jaksoja (vaikka vain yksittäinen dokumentti)
60min ohjelmapaikka (ohjelman nettokesto minimi 48 min / maksimi 50 min): 200€ +alv per jakso
30 min ohjelmapaikka (ohjelman nettokesto minimi 24 min / maksimi 26 min): 200€ +alv per jakso
! Esimerkki: käytännössä joko 3omin tai 60min ohjelmapaikka kuuden (6) jakson sarjan hallinnointikulu on yhteensä kokonaisuudessaan 1 200€ + alv. Tämä sisältää 6x ensiesitystä + kaikki uusinnat, materiaalihallinnan, ja ohjelmamarkkinoinnin Eveolla.
8. Miten ohjelman materiaali toimitetaan kanavalle?
Valmiin ohjelman / kaikki jaksot toimittaminen tapahtuu vain keskitetyn lähetysyksikkömme (=Mediatailor) kautta. Käytössä on Mediapocket -järjestelmä. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen tuottajalle tulee Mediapocket -nimisestä järjestelmästä latauslinkki. Tämä linkki on aina tuottajalla sama. Ohjelman siirretään ns drag & drop menetelmällä.
Järjestelmä on vain yhdensuuntainen eli tarkoitettu tuottajalle vain lähettämiseen. Mitään ladattua aineistoa / tiedostoa EI SAA ITSE POISTAA.
Ohjelmien nimeämisestä, puffaamisesta ja ääneen ja kuvaan liittyvistä teknisistä spekseistä on olemassa yksityiskohtainen ohjeistus, joka lähetetään sinulle kun tuotantosopimus on tehty. Tekniikan osalta voit käydä tutustumassa ohjeistukseen ennalta os. eveo.fi/aineisto-ohjeet
Eveolle pocketiin toimitettujen materiaalien (jaksojen) aikakoodi alkaa aina kohdasta 00:00:00:00.
9. Kuinka paljon esityksiä ohjelmat saavat Eveolla?
Eveo esittää ohjelmistoaan aina pitkälti samanlaisella rotaatiolla, eli viikkotasolla tulee yksi ensiesitys + noin 2-3 uusintaa ennen seuraavan viikon jakson ensiesitystä. Täten esim 10 -osainen sarja saa Eveolla minimissään 30-40 esitystä.
10. Miten ohjelmani sijoitetaan ohjelmakarttaan?
Eveolla on 1.1.2024 alkaen tarkkaa tietoa eri ohjelmien, eri päivien ja eri viikkojen toimivuudesta. Ohjelmasi sijoitetaan ohjelmakarttaan että ohjelmasi saa mahdollisimman suuren yleisön.
Eveolla on viisi (5) eri ohjelmakautta jolloin ohjelmia esitetään. Ohjelmakaudet johon ohjelmasi sijoitetaan ovat vuosittain:
vko 1 - 10
vko 11 - 20
vko 21 - 30
vko 31 - 40
vko 41 - 50
11. Minulla on idea, muttei tiimiä / Yritys jolle halusin oman sarjan. Voinko tilata Eveolta tuotantoja?
Eveon tiimi tekee itse myös omia tuotantoja ja lisäksi branded content -sisältöjä kumppaneille - nämä siis omalla tiimillä tai jonkun tuotantoyhtiökumppanimme kautta. Tällöin kuvattavan tuotannon hinta määräytyy sen mukaan minkä pituinen sarja on kyseessä, käytetäänkö siihen studiolokaatiotamme vai kuvataanko kentällä jne. Tästä lisää branded content -tarjouksessamme.
Eveolta suoraan tilatut tuotannot sisältävät kaiken sarjan kokonaisvaltaisesta tekemisestä sen markkinointiin ja esittämiseen alustoillamme ja hinta siis määräytyy tapaus-/tuotantokohtaisesti. Hintaan sisältyy myös asiakkaan mahdollisesti haluama spottituotanto. Eveo siis laskee branded content -kumppaneilleen tarjouksen, joka sisältää tuotantobudjetin ns. Avaimet käteen -periaatteella.
12. Paljonko ohjelmille ennustetaan katsojia?
Eveo ei anna suoraa katsojaennustetta yksittäiselle ohjelmalle, mutta sisältömme ja karttasijoittelumme ansiosta tavoitamme kohderyhmäämme todella hyvin. Kanava tilaa profiilitutkimusta neljästi vuodessa ulkopuoliselta taholta, jonka tuloksista tarkemmin Eveon esittelydekissä. Kiteyttäen Eveo tavoittaa kohderyhmänsä todella hyvin eli 75% katsojistamme kuuluu kohderyhmään +45 -vuotiaat.
Eveota katsoo 76%:sti säännöllisesti viikoittain ja lähes saman verran ihmisiä pitää kanavan sisältöä mielenkiintoisena ja aikoo sitä jatkossakin seurata. Kanavan katsojista 45% on naisia,. Eveota katsotaan tasaisesti joka puolella Suomea, eli yksittäisiä alueita ei nouse ylitse muiden. Noin 28% katsojistamme on päättävässä asemassa toimivia henkilöitä.
Menestyneimpien sarjojemme yksittäisten jaksojen tavoitettu yleisö on viikkotasolla yli 100 000 suomalaista